-

Matka-Scypiona

Umiesz tańczyć, umiesz walczyć. Destreza i taniec.

Kiedy popełniłam wpis poświęcony destrezie ( http://matka-scypiona.szkolanawigatorow.pl/destreza-jeronimo-sanchez-de-carranza-luis-pacheco-de-narvaez-francisco-lorenz-de-rada), a wynikający z przypadkowego natknięcia się na materiały oraz z przeczytania książki Gabriela Maciejewskiego, pt. „ Żydowscy fechmistrze” nie przypuszczałam, że ten temat będę dalej zgłębiać. Tym razem, chciałbym jednak podzielić się wizualnymi formami tej cudownej sztuki walki. Mój poprzedni wpis nawet dla mnie był nie do końca zrozumiały, ponieważ zawierał graficzne schematy nie wyjaśniające, jak to wszystko wyglądało w praktyce. Dla ludzi z czasów, gdy większość biegała z czymś ostrym za pasem, obrazki te na pewno byłyby w jakiś sposób czytelne, ale dla nas jest to już wyjątkowo trudne. Ilustracje w zasadzie zawierają rysunki okręgów, na których narysowane są ludzkie stópki. Nie wiadomo jednak, co w tym samym czasie robiły ręce. Jeden z komentujących zastanawiał się, czy w destrezie możliwe były uderzenia znad głowy. Teraz mogę napisać, że oczywiście, że tak. W zasadzie wszystko było możliwe, choć niektóre ciosy przez mistrzów uważane były za prostackie, stąd odmiana destrezy zwana vulgar destrezą. Filmów instruktażowych było jak na lekarstwo, ale coś się zaczęło zmieniać. Po obejrzeniu wielu nagrań nakręconych przez miłośników tej sztuki walki, otworzyły mi się oczy. Jednocześnie uświadomiłam sobie, że destreza jest niebywale skuteczną formą walki. Poruszanie się po okręgu pozwala kontrolować przeciwnika, a im wprawniejszy szermierz tym szybciej mogła się zaczerwienić odzież na przeciwniku. Zresztą, co zawsze podkreślam, to dzięki destrezie Hiszpanie mogli staczać zwycięskie walki z naprawdę dobrze wyposażonym i liczebnie przeważającym przeciwnikiem w Meksyku.

Ostatnio jednak trafiłam na film, który wywołał totalną burzę w moim rozumieniu destrezy. W zasadzie byłam w szoku, ponieważ nie przyszłoby mi do głowy patrzeć na tę sztukę walki w ten sposób. Mianowicie jest tam wyraźnie powiedziane, że destreza to taniec. Nam to dzisiaj jest trudno zrozumieć, ponieważ nie chodzimy, nie poruszamy się i nie tańczymy tak jak ludzie w czasach odrodzenia i późniejszych, ale na filmie doskonale widać, o co chodzi. Szczerze polecam, ponieważ nagranie pięknie pokazuje, jaka umiejętność, o czym byśmy nie pomyśleli, jest potrzebna przy szkoleniu się w tej sztuki walki.

Wyjaśnia w praktyce niektóre ilustracje, które są w podręczniku destrezy autorstwa Francisco de Rada, np.

 

 

Oto ten film. Końcówka również zaskakująca!

https://www.youtube.com/watch?v=nQj1esjgTjg&list=PL0NycNyGzEqNWFCCIXBpqwfFs6nuBFYvK&index=2

Tu też mamy taniec. Proszę przyjrzeć się pracy nóg.

https://www.youtube.com/watch?v=qww3eIyl2AQ&list=PL0NycNyGzEqNWFCCIXBpqwfFs6nuBFYvK&index=6

https://www.youtube.com/watch?v=LX-ew1VLUHo&list=PL0NycNyGzEqNWFCCIXBpqwfFs6nuBFYvK&index=7

 

Dodam, że w filmie o Ignacym Loyola, pt. „Loyola” też pojawia się motyw tańca. Jest tam scena, kiedy rycerz Ignacy Loyola w zamku nocą spotyka księżniczkę Catalinę. Dziewczę szuka biblioteki zamkowej aby popełnić samobójstwo rzucając się z jej okna, ale trafia na Loyolę. Ten jej nie widzi, ponieważ ćwiczy na zewnętrznym korytarzu tak, jak nauczył go ojciec. Czyli wyobraża sobie wroga i próbuje go pokonać. Nagle Loyola zauważa obecność młodej damy, a ta go pyta, co on robi. Ignacy Loyola odpowiada, że ćwiczy szermierkę a Catalina stwierdza, że myślała, że on tańczy. I tak to naprawdę wyglądało. Myślę, że z biegiem czasu destreza odkryje przed nami jeszcze wiele tajemnic, choć te najważniejsze zabrali ze sobą do grobu jej mistrzowie. Niestety.

A tu inne filmiki pokazujące destrezę w praktyce. Oni też wszyscy tańczą.

https://www.youtube.com/watch?v=O3hgPl4owac&list=PL0NycNyGzEqNWFCCIXBpqwfFs6nuBFYvK

https://www.youtube.com/watch?v=WeW3LNp5OR4

https://www.youtube.com/watch?v=QG-kWcPpKz8

https://www.youtube.com/watch?v=f6TVl9Ua38k

https://www.youtube.com/watch? v=x9AoIaXVOWE&list=PL0NycNyGzEqNWFCCIXBpqwfFs6nuBFYvK&index=14

 

Po obejrzeniu proszę jeszcze raz popatrzeć na ilustracje. Patrzymy już na nie zupełnie inaczej.

 



tagi: destreza  taniec 

Matka-Scypiona
12 stycznia 2023 20:19
27     1707    9 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

MarekBielany @Matka-Scypiona
12 stycznia 2023 20:40

Daj Boże takich więcej.

 

P.S.

to jest inna orbita.

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona
12 stycznia 2023 20:44

To tak jak z capoira (to się chyba czyta po poryugalsku "kapuera"). W b9ksie też najważniejsza rzecz to "taniec" nogami i tłuowiem, a nie machanie rękoma. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 12 stycznia 2023 20:44
12 stycznia 2023 20:45

Ale tu jest naprawdę taniec. Trzeba zobaczyć te filmiki 

zaloguj się by móc komentować


MarekBielany @Matka-Scypiona
12 stycznia 2023 20:47

Jakby była fastrygująca, to kto wie...

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @MarekBielany 12 stycznia 2023 20:47
12 stycznia 2023 21:05

Szkoda jest, że nie można dać minusa.

 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Matka-Scypiona
13 stycznia 2023 07:13

To jest super. Widać sens tej szermierki. Poruszanie się po prostej w przód i w tył sensu nie ma, a jeszcze najważniejsze jest chronienie łokcia, żeby przeciwnik nie dotknął go końcem szabli. Mam nadzieję, że uda się zrobić nawigatra z takich tekstów

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @gabriel-maciejewski 13 stycznia 2023 07:13
13 stycznia 2023 07:37

Zgadza się. Poruszanie się po kole miękko niczym kot daje nieograniczone możliwości. 

zaloguj się by móc komentować

valser @Matka-Scypiona
13 stycznia 2023 10:42

Taniec i walka to sa rzeczy nierozerwalnie polaczone. Polaczone sa tempem, rytmem i "flow" - przejsciem z jednej sekwencji do drugiej. Ale na tych obrazkach jest jeszcze cos co jest istotne - geometria przestrzenna. Tej przestrzennosci moze na plaskich powierzchniach nie widac, no ale jest.

To sa rzeczy obecne w wielu sportach walki, w karate z cala pewnoscia. Masutatsu Oyama cala swoja koncepcje walki zbudowal wokol dwoch pojec - punktu i kola. One sa na okladkach jego ksiazek i wlasciwie krzycza z tych okladek, chociaz wiekszosc ludzi widzi tylko "japonska artystyczna wizje" wykonana pedzlem w tuszu.

 

W japonskiej kulturze walki to jest podlaczone do Taiko.  https://www.youtube.com/watch?v=ub195aGvfXQ

Temat rzeka, bo roznorodnosc szkol walki w Japonii jest duza. Miecz, luk, halabarda i cala gromada sprzetu i sposobow poslugiwania sie nim, ktory bronia nie jest, a w kazdym razie, nie takie jest sprzetu pierwotne przeznaczenie.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @valser 13 stycznia 2023 10:42
13 stycznia 2023 13:36

To prawda. Patrzymy, ale nie widzimy. Nie potrafimy prawidłowo odczytywać komunikatów, które mamy przed nosem. Może to też wynikać z naszych ograniczeń. Jesteśmy pokoleniem, które porusza się jak nosorożce. Kiedyś chodziłam na karate i faktycznie, w kata przechodzi się z jednej sekwencji w drugą, ale to też wiązało się z zastosowaniem siły. Destreza jest bardzo płynna, w zasadzie nie dopuszcza bezruchu. Dla mnie bardziej kojarzy się z tai chi. 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Matka-Scypiona
13 stycznia 2023 13:39

Dzięki za temat,dowiedziałam się jednym słowem dwa w jednym. „la verdadera destreza” może być rozumiana jako „prawdziwa zdolność” lub „prawdziwa umiejętność/sztuka” Umiejętność ,lub nauka tańca to panaceumu moim zdaniem na wszystkie dolegliwości,smutki i stres. Walczyć nie umiem,lecz tam gdzie taniec nawet w walce na szpady -tam moje oko dostrzega zalety. To prawda szabla w dawnych czasach raniła,lecz w nowożytnych to można wykorzystać sposób poruszania się w tańcu .I chociaz mój wiek nie pozwala na wygibasy,to chętnie obejrzałam z zainteresowaniem wszystkie linki ...,bo nawet instruktor poruszał nogami jak w pięknym walcu,czy tangu...

I chociaż moze to nie na temat notki,ale kto umie tak poruszać nóżkami i ciałem-ten zdrowy psychicznie duchem i ciałem.

https://www.youtube.com/watch?v=UIU0qRPqr7k

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @BTWSelena 13 stycznia 2023 13:39
13 stycznia 2023 14:17

Galiarda czy pawana hiszpańska to bardzo skomplikowane tańce czasów odrodzenia , które opierają się na wymyślnej pracy nóg i stóp. Wcale bym się nie zdziwiła, że destreza zaczęła się od tańca. Ktoś musiał to wszystko pokojarzyc i rozwinąć w kierunku doskonale skutecznej sztuki szermierki. 

zaloguj się by móc komentować

valser @Matka-Scypiona 13 stycznia 2023 13:36
13 stycznia 2023 14:30

Fechtunek stracil na znaczeniu, w momencie rozwoju broni strzeleckiej i jako sztuka odszedl w zapomnienie, bo dzisiaj goscia mozna zdjac jednym pociagnieciem spustu z kilku kilometrow.

Pozostaly po sztuce fechtunku jakies atrapy w postaci sportowej szermierki, gdzie goscie poruszaja sie do przodu i do tylu po kilkunastometrowych planszach.

Podobnie jest z lucznictwem. Stoja nieruchomo na dystansie i celuja w srodek tarczy. Nuda.

Mysmy tu kiedys dyskutowali technike tego goscia i podejscie do tematu - https://www.youtube.com/watch?v=BEG-ly9tQGk

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @valser 13 stycznia 2023 14:30
13 stycznia 2023 15:53

Gość jest niesamowity!

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @valser 13 stycznia 2023 14:30
13 stycznia 2023 17:11

A nam się wydaje, że te wyczyny z łukiem Legolasa w filmach Petera Jackson'a  to taka bajka. Nie mamy już pojęcia jak się prowadziło ostrzał - zwłaszcza wśród ludzi zżytych z końmi (koczowników) oraz jak się walczyło wręcz. 

Myślę że kiedyś tacy Lars'owie byli powszechni - gdy idzie o żołnierzy. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona
13 stycznia 2023 17:20

No i teraz tak 9glądając te destrezę jeszcze raz zauważam, że ruchy nóg opierają się na dwóch podstawach

1. króciótkie kroczki wysuniętę nogą do przodu

2. dłuższy jeden krok w bok (unik lub zmyłka) cifniętą nogą.

Takie coś zapewnia stabilność sylwetki - walczący nie pochyla się, nie przechyla, nie traci rownowagi. Ruch tłuowiem jest pochodną ruchu nóg. Nie może on się za mocno wychylić (jak w boksie) bo ręka ze szpadą ma na celu nie tylko atakowanie przeciwnika, ale i ochronę tłuowia. Stąd te częstę obracanie się bokiem do przeciwnika, ale zawsze stroną z uzbrojoną ręką. 

No i widzę "arytmiczność" tego rytmu...:). On dodatkowo utrudnia przewidywanie ruchów przez przeciwnika. 

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @Matka-Scypiona 13 stycznia 2023 14:17
13 stycznia 2023 18:59

Dzięki za ten tekst.

Uderzyło mnie jak bardzo pedagogika i wychowanie oraz kultura były w tamtych czasach zintegrowane.

W tańcu ćwiczyli podstawowe ruchy, umiejętności i automatyzmy, które potem były potrzebne w szermierce. Nie chodziło tylko o rozrywkę i "podrywanie" (to było przy okazji) ale o przyjemnie przeprowadzone przysposobienie obronne. Potem, jak to było wyćwiczone wystarczyło dodać technikę i gotowe!

To tak w uproszczeniu. Jak się pomyśli czego dziś uczy taniec, to ręce opadają, eh!

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OjciecDyrektor 13 stycznia 2023 17:20
13 stycznia 2023 19:10

Sorry za ort - "tułowia" rzecz jasna a nie "tłuowia"

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 13 stycznia 2023 17:20
13 stycznia 2023 19:19

Te kroczki są w pawianie hiszpańskiej. Bardzo fajny taniec. Co do destrezy. Wymagany jest ciągły ruch i trzymanie oponenta na odległość. Właśnie temu służy poruszanie się po kole, ponieważ samo patrzenie na czubek rapiera drugiej osoby nic by nie dało. Obracanie samym rapierem też służy kontroli przeciwnika. Ten Niemiec w filmie mówi, że nie wolno być spiętym, postawa na luzie no i nieustanne kroczki. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @mniszysko 13 stycznia 2023 18:59
13 stycznia 2023 19:29

Dziękuję Ojcu za komentarz. Tak, wszystko było pieknie zintegrowane. Zupełnie inaczej możemy teraz  postrzegać wychowanie, np. chłopca na rycerza. Pląsy okazują się częścią, jak to Ojciec nazwał, przysposobienia obronnego. Tego, z czym mamy do czynienia obecnie chyba nie warto komentować. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 13 stycznia 2023 17:11
13 stycznia 2023 19:32

Fajnie, że Pan wspomniał Legolasa. Dzięki Valserowi mogę każdemu pokazać, że to prawda. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Matka-Scypiona
13 stycznia 2023 19:36

Goliarda

https://m.youtube.com/watch?v=sT75QFJLaYA&t=26s

Pawana 

https://m.youtube.com/watch?v=PiMWIWcpDmc

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Matka-Scypiona 13 stycznia 2023 19:36
13 stycznia 2023 21:26

Dzięki za linki;Goliarda i Pawana wbrew pozorom ,wcale nie są łatwym tańcem .Utrzymać sylwetkę z wdziękiem i czarem do pracy nóg ,zwracając się do partnera,zachowując odpowiedni dystans, wymaga naprawdę wiele ćwiczeń... do tego szaty z epoki... Dobry tancerz ,to dobry szermierz. W poczciwych "Trzech muszkieterach"aktorzy musieli się napracować,aby przyjąć właściwą postawę...szermierki...

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @BTWSelena 13 stycznia 2023 21:26
14 stycznia 2023 08:33

szaty z epoki

Tak. Anna Seniuk powiedziała kiedyś, że długa suknia wymusza inny sposób poruszania się, niż współczesne odzienie (to nie jest cytat, tylko moje słowa, próbuję tylko oddać sens jej wypowiedzi). Jaki prześmiewczy wrzask się podniósł po jej słowach! A przecież to prawda. Spójrzcie chociażby, jak kroczą panowie ekonstruktorzy w kontuszach, z jaką godnością, jak zamaszyście.

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @Matka-Scypiona
14 stycznia 2023 08:40

Obserwowałam kiedyś, jak poruszał się pewien Hiszpan. Jak tancerz. Przy czym było to całkowicie naturalne, niewymuszone. Ten wdzięk, ta płynność ruchów. Było mi głupio, że tak się gapię na człowieka, ale nie mogłam oderwać oczu. Wtedy myślałam, że musi być tancerzem, teraz przyszło mi do głowy, że równie dobrze to mógł być szermierz. Okoliczności nie miały nic wspólnego z żadną z tych dziedzin, to było na targach wnętrzarskich, on tam pracował.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @maria-ciszewska 14 stycznia 2023 08:40
14 stycznia 2023 09:08

Dzięki za te spostrzeżenia! 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Matka-Scypiona
16 stycznia 2023 20:35

Bomba,  Basiu,...

...  kolejny,  swietny  Twoj  wpis,  ktory  na  dlugo  zapamietam  !!!

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować